FAQ

Ofte stilte spørsmål og svar:

Hva gjør dere for å forbedre situasjonen rundt trikken på Lilleaker?

Trikken og overgangen er Sporveien sitt ansvar, men vi har foreslått en løsning for Sporveien som innebærer en bomfri overgang og omlegging av hele situasjonen rundt trikken.

Vi mener dette vil redusere køer og skape en mer oversiktlig situasjon på Lilleaker.

Hvorfor kan ikke trikken legges i kulvert under bakken?

For å få til det, må trikkelinjen flyttes ned i terrenget over en ganske lang strekning, og da vil den kollidere med Granfosstunnelen.

Skal CC Vest rives?

CC Vest skal i praksis flytte et par hundre meter lenger sør. Senteret vil gjenoppstå i hyggelige bygater, der man vil finne det samme gode og varierte tilbudet av butikker folk treninger i hverdagen. I tillegg vil det bli et større tilbud av kaféer, restauranter, kultur- og opplevelsestilbud. Vårt mål er å skape et levende byområde som vil fungere som den naturlige møteplassen for folk i området. Det vil bli like enkelt å parkere og handle som i dag.

Blir det ikke mulig å handle innendørs i fremtiden?

Vi planlegger et minst like godt handelstilbud i fremtiden, men med flere serveringssteder og andre tjenester og kulturtilbud. Vi vil fortsette å ha sterkt fokus på kundetilfredshet og vårt mål er at det skal være enkelt, sømløst og attraktivt å legge handelen til Lilleakerbyen. Handelen vil i fremtiden finnes i hyggelige bygater, der førsteetasjene vil ha utadrettet virksomhet. Her skal det være både attraktivt og enkelt å bevege seg rundt til fots til alle årstider. Bygatene skal være reservert for mennesker, og biler og logistikk skal legges under bakken.

Planene for det nye handelstilbudet er fortsatt under utarbeidelse, men det vil høyst sannsynlig være et bredt handelstilbud også inne.

Hvordan skal Lysakerelva og naturen rundt elva ivaretas?

Elva og naturen rundt har svært stor verdi, og vi i Mustad Eiendom har et stort ansvar i å både ta vare på og styrke naturverdiene på vårt område. I dag er det stor kontrast mellom naturen langs elva og de bebygde områdene. Vi ønsker at naturen skal få mye mer plass og vokse inn i byen, og vi vil derfor både omforme det som i dag er asfalterte områder til nye grøntareal og parkområder, og sikre frodig beplantning i gater og på torg. Vi vil fjerne flere bygg som ligger tett inntil elva, og være svært bevisst på hvilke planter og trær som etableres på området for å bidra til å styrke det eksisterende biologiske mangfoldet.

Vi også svært opptatt av livet i elva, og monitorerer både villaks, sjøørret og elvemuslingen i elva. Vi har kartlagt og fjernet mye avfall fra elva, og på andre måter tilrettelagt for at livet i elva skal styrkes. Vi har satt opp mange fuglekasser, bikuber og flaggermuskasser og utviklet en planteveileder som skal ligge til grunn for alt av beplantning som skal foregå på området. Vi har også opprettet en egen planteskole, der vi dyrker frem stedegne trær som skal plantes ut i Lilleakerbyen. Vårt mål er at det skal plantes ca. 1000 nye trær i Lilleakerbyen. Klikk her for å lese mer om planteskolen.

Vi samarbeider tett med dyktige fagpersoner fra Naturrestaurering AS som er et fagmiljø med utspring fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet på Ås (NMBU). I tillegg har vi dyktige gartnere og et nært samarbeid med Lysakerelva fiskeforening.  

Hvorfor ser planene så ferdige ut om prosessen så vidt har kommet i gang?

For å få lov til å starte den formelle prosessen med utarbeidelsen av en ny plan for området krever kommunene at man har et planforslag hvor bygg, gater og byrom er tegnet inn på kart. Utkastene til plan som ble fremlagt tidlige er derfor å anse som en visjon for området, altså et utgangspunkt for den videre prosessen.

Hvor lang tid vil planprosessen ta, og når vil Lilleakerbyen være ferdig?

i forventer at reguleringsplanen blir vedtatt i løpet av 2025. Etter dette må hvert bygg detaljreguleres, før byggefasen kan settes i gang. Realisering av hele Lilleakerbyen vil ta mange år, og vi forventer ikke at alt er ferdigstilt før etter 2040.  

Hvor stort er området?

Ca. 300 mål. Dette er ca. like stort som Bjørvika i Oslo sentrum (inkl. Sørenga og Barcode).

Hvor mye skal investeres?

Foreløpig anslag ligger på ca. 20 milliarder kroner.

Blir det mulig å kjøre til Lilleakerbyen?

Lilleakerbyen er nærmeste nabo til Lysaker stasjon, som er Norges 3. største knutepunkt, med svært hyppige avganger både med buss og tog. Flytoget stopper også på Lysaker stasjon. Med bygging av Fornebubanen blir kollektivtilbudet enda bedre enn i dag. Dermed er det svært enkelt å komme seg til Lilleakerbyen med kollektivtransport fra et stort omland. Det er også gode sykkelveier både fra Oslo sentrum og fra Bærum inn til Lilleakerbyen. I tillegg har vi parkeringsplasser nok, for de som ønsker å kjøre privatbil.

Hvorfor skal så mange bygg rives?

Et viktig mål for byutviklingen på området er å skape et helhetlig byområde, der du skal finne alt du trenger i gåavstand. Måten byggene og gatestrukturen er bygget i dag, er Dagens struktur er stedvis til hinder for en slik helhetlig byutvikling med både kontor, bolig, handel, restauranter, kafeer og kulturtilbud. Den ble skapt for biler, ikke mennesker. Vi vil lage torg og legge butikkene og serveringen på gateplan. Da må noen bygg vike. Hvor mange er ikke bestemt. Vi er derimot svært bevisste på material- og ressursbruk, og hvordan dette påvirker miljøet. Vi jobber derfor aktivt med å ombruke mest mulig av de materialene som finnes i de byggene som allerede står på området.

Ler mer om oppsirkulering her:

https://en.wikipedia.org/wiki/Upcycling

Hvilke konsekvenser har boligutvikling i Lilleakerbyen for skoletilbudet?

Våre analyser har identifisert at det er behov for en barneskole med flere parallelle klasser. Utdanningsetaten er varslet om planene for boligutvikling og befolkningsvekst i Lilleakerbyen. Boligtallene vil inngå i neste skolebehovsplan som revideres annet hvert år. Vi har utarbeidet og presentert et forslag til løsning for skolesituasjonen og er i dialog med Utdanningsetaten, men pr medio 2024 har kommunen ingen planer om endret skoletilbud som følge av planen. 

Jeg er nabo til planområdet Lilleakerbyen. Hvordan får jeg informasjon om prosessen?

Alle naboer vil underrettes om prosessen i henhold til gjeldene retningslinjer i Plan- og bygningsloven. I tillegg vil vi invitere til flere medvirkningsaktiviteter. Oppdatert informasjon om disse aktivitetene finner du her på mustadeiendom.no.

Hvordan tar planen hensyn til Lilleaker sin sjel og historie?

Vi har holdt til på Lilleaker siden 1875, og er svært opptatte av å bevare både historiske bygg og industrielle spor. Vi har for øvrig tett dialog med både Byantikvaren, lokalhistorikere og lokalbefolkningen generelt.

Hvorfor skal dere bygge høyere enn i dag?

Samfunnet vårt ønsker fortetting rundt knutepunkt. Dette handler om å samle folk for å redusere transportbehov – og dermed også miljøbelastninger. Fortetting sikrer også god samfunnsøkonomisk utnyttelse av infrastruktur og samfunnsfunksjoner. Lysaker er Norges 3. største kollektivknutepunkt, og vil med Fornebubanen bli enda viktigere. Det å bygge i høyden er et viktig virkemiddel for å skape fortetting og det vil også finansiere utviklingen av området, med ulike kollektivtiltak, gater, torg og øvrig tilbud til lokalbefolkningen.

Vil området bli en byggeplass i mange år?

For en mest mulig skånsom byggeprosess, vil vi isolere områdene der det skal bygges og dermed sikre bruken av området kan foregå mest mulig uforstyrret også i byggeperioden.

Vil CC Vest holde stengt?

Nei. CC Vest vil holde åpent mens det nye handelsområdet utvikles.


Se mer av våre planer for Lilleakerbyen: